Gezien in 2011

16-17 Juli 2011, Zolder

Zolder Superleague

Dit beloofde een topweekend te worden voor Circuit Zolder. En dankzij het mooie weer hebben we ons goed geamuseerd. De Superleague heeft een ander concept gekregen. In plaats van voetbalploegen wordt er nu met landen gereden. Maar dat interesseert ons niet. Wij komen voor het geluid en de snelheid en dat zit zeker nog goed bij deze wagens.
Ook het randprogramma met de Dutch Supercar Challenge, het Dutch GT4-kampioenschap, de Formule Ford Benelux en de Suzuki Swift Cup kon ons bekoren. Het is duidelijk dat ze in Nederland beter weten hoe ze een kampioenschap moeten organiseren. Hele mooie wagens, volle velden en sportieve strijd op de baan bij de Dutch Supercar Challenge en het GT4 kampioenschap. Enkele zware crashes brachten de safetycar meerdere malen naar buiten. Gelukkig hebben we ondertussen vernomen dat Bob Sijthoff zal herstellen van zijn verwondingen na zijn zware crash in de Terlaemenbocht.
Bij de Formule Ford Benelux groep werd gestreden om iedere meter en het aantal deelnemers lag een stuk hoger dan de Formel 3 die we bij de ADAC Masters konden zien. Heel aangenaam om te volgen.
Als afsluiter van het weekend werd er met Swiftjes gevlogen in de eerste chicane. Hun baanvastheid werd door een kleine regenbui nog minder en er ging menig auto door de grindbak. Het moet niet altijd snel te gaan om spectaculair te zijn.

11-12 Juni 2011, Zolder

ADAC Masters

De ADAC GT Masters is een topwedstrijd. Een pak dure wagens zoals Mercedes SLS, Lamborghini Gallardo, Audi R8, ... en piloten die vroeger F1 of DTM reden. De wedstrijd op zondag was spannend maar werd wel ontsierd door een aanrijding in de eerste chicane. Daarbij werden een Audi en Lamborghini afgeschreven. Het randprogramma omvatte de ATS Formel-3-Cup en de ADAC Formel en de Procar. Helaas waren de formulewagens met te weinig deelnemers om indruk te maken. We hebben wel een kleine crash gehad in de Bianchi bocht aan post 6 en post 6-bis. De Procar stelde helemaal niets voor. Te weinig deelnemers, veel te oude auto's die dan ook nog eens niet snel gaan of niet betrouwbaar zijn.

22-24 April 2011, Zolder

WTCC




De schuiver van Franz
Ëngstler
Nederlands trots
Tom Coronel had een
onaangenaam weekend
Start van de eerste
WTCC race op Zondag

Voor het 2e jaar op rij was het toerwagengeweld te gast op circuit Zolder. Door een late afzegging van de EPS (European Production Series) was het echter een mager weekend op vlak van kwantiteit. Aangevuld door de Legend Cars en de Belcar was het vooral de WTCC die het spektakel moest verzorgen.

Dit weekend verzorgden we de veiligheid op post 2, op vrijdag aangevuld met post 3. Hier hadden we een mooi zicht op de eerste linkse waar menig Legend zich in verslikte. Spinnend kwamen meerdere wagens door de bocht om dan zonder veel problemen hun weg te kunnen vervolgen. Een speciale vermelding is er voor wagen 75, deze heeft, met zin voor spektakel, over het hele weekend ongeveer 10 keer het klaargespeeld om achterstevoren door de 1e linkse te schuiven. Tijdens de vrije trainingen van de WTCC heeft ook Franz Ëngstler ons met een bezoek in de grindbak vereerd. Deze kwam echter muurvast te zitten waardoor Race Rescue er aan te pas diende te komen om Ëngstler uit zijn benarde positie te bevrijden.

Op zaterdag heeft onze ploegleiding gezorgd voor niet minder dan 60 hardgekookte paaseieren om zo het paasweekend toch smakelijk door te komen. Ook de nodige kruiden (peper & zout) waren voorzien om het een compleet feestmaal te maken. Maar er was natuurlijk 1 specialleke bij die niets minder dan mayonaise op zijn ei wou. Begrijpe wie begrijpe kan! Op zaterdag was er naast de kwalificaties van de Belcar en de WTCC ook 2 races voorzien van de Legend Cars waarbij nummer 75 ook weer de nodige pech kende. Halfweg de race kwam hij tot stilstand bij ons op post alwaar een gebroken cardanas werd vastgesteld. Om deze Franse piloot te troosten bood onze ploegleiding hem een hardgekookt ei aan. De piloot in kwestie vertrouwde het niet helemaal en besloot om het ei te bewaren in zijn overall. Spijtig bracht het ei geen extra geluk want tijdens de 2e race viel hij ter hoogte van post 10 uit met … een gebroken cardanas. De avond werd door enkelen gevuld door een gastronomisch diner waarbij het steppegras goed gesmaakt werd.

Zondag, de hoogmis met 2 races van de WTCC en tussendoor vooral veel wachten, al goed in een warme lentezon. Bij de start van de 1e race leek het mis te gaan maar door enkele strategische tikjes bleef het bij enkel blikschade en kon iedereen zonder problemen zijn weg vervolgen. Enkele ronden later ging het mis bij het insturen van de bianchi. Coronel, die te wijd uit de kanaalbocht kwam probeerde terug het circuit op te komen net voor de bocht, verloor de controle over zijn wagen en kwam dwars in de bocht te staan waarbij hij een serieuze klap kreeg van een andere deelnemer. Safetycar de baan op om veilig de gestrande wagens weg te halen. Na enkele ronden werd het veld weer vrijgegeven en werd er terug verder gebikkeld voor elke centimeter circuit. Verder waren er geen noemenswaardige incidenten en een volledig Chevrolet-podium. Race 2 was, op een crash van Poulsen in de afdaling naar de Villeneuve-chicane na, vooral te smaken door het gevecht tussen 1 Seat en 3 Chevrolets. Mede door het wegvallen van 2 van de 3 Chevrolets trok Seat aan het langste eind en doorbrak zo de hegemonie van Chevrolet in 2011. Na deze race diende er nog de verplichte Belcar-race van 125 minuten afgewerkt te worden. Hier was, op een schuiver van een Porsche na, niet vee spektakel te merken. Enkel de laatste ronden toen de Round-up Porsche nog een aanval inzette op de leidende KRK-Mercedes. Deze aanval kwam echter te laat waardoor Koen Wauters en Anthony Kumpen hun 1e zege van het seizoen, en de 1e zege van de nieuwe Mercedes SLS, behaalden.

8-10 April 2011, Zolder
FIA GT

Drie knappe gasten

Nissan GT-R van Zonta en Bernoldi
Betrokken in de startcrash van
de championship race

Gelukkig geraakte Patrick nog in
de auto, de rest van de ploeg
is te dik of niet lenig genoeg

FIA GT, Belcar, BTCS
Met een stralende zon en een pak mooie wagens hebben we gedurende dit weekend de veiligheid in de eerste linkse kunnen waarborgen. Zowel op zaterdag als op zondag waren er crashes bij de start van de FIA GT. Op zaterdag moesten we twee Aston Martins aan de kant zetten, op zondag een Nissan GT-R. Bij de andere reeksen was het veel rustiger en hebben we in de eerste linkse geen werk gehad.
Bij onze nationale reeksen Belcar en BTCS viel het aantal deelnemers tegen, zeker als je weet dat deze wagens endurance races rijden en er dus wel wat van de mechaniek verwacht wordt. Veel uitvallers wegens mechanische pech en een Belcar race van 3 uur voor slechts 20 wagens waren de tegenvallers van dit weekend. De FIA GT race bracht ons gelukkig toch wel wat werk, spektakel en enkele mooie gevechten.
Enkele videos van de FIA GT crashes en onze ploeg in actie:
Crash Race 1
Crash Race 2
Ploeg in actie bij eerste Aston Martin
Ploeg in actie bij tweede Aston Martin

19-20 Maart 2011, Zolder
VW Funcup


Deze Norma M20 won zonder
veel problemen de race voor
de Belgian Gentlemen Drivers Cup

Funcup nummer 54.

FunCup met nr. 259 waar drie
vrouwelijke piloten een niet
onaardige prestatie neerzetten.

Het eerste raceweekend van het nieuwe seizoen 2011
We beginnen het nieuwe seizoen met een weekend VW Funcup. Een groot aantal deelnemers, goed weer en een hele lange race van 7 uur. Het aantal incidenten is beperkt gebleven dus we hadden alle tijd om na de lange winterstop nog eens bij te praten.