Gezien in 2010

03 November 2010, Spa-Francorchamps

Cursus voor marshals
Na enkele weinig spectaculaire racedagen in Zolder verplaatste een deel van onze ploeg zich naar Spa voor een medische cursus en brandoefening. Als marshals zien wij iets meer ongevallen dan de gemiddelde bewoner van onze planeet. Deze cursusdag stond dus specifiek in het teken van marshals en ongevallen tijdens races. Dat neemt natuurlijk niet weg dat wij deze lessen ook op de openbare weg kunnen toepassen.
In de voormiddag kregen we een uitleg van een dokter en een verpleegkundige over wat we kunnen doen tijdens de eerste minuten na een ongeval. Uiteraard zorgen we eerst voor onze eigen veiligheid. Daarna verzekeren we de veiligheid van de gecrashte piloot of piloten. We controleren op uitwendige letsels en kijken of de ademhaling en hartslag nog in orde zijn. Zolang het voertuig niet in brand staat, houden wij de piloot kalm en zorgen ervoor dat hij onbeweeglijk blijft zitten. De dokter zal het hierna van ons overnemen en verdere medische verzorging toedienen. Voor het uitzonderlijke geval dat de wagen toch in vuur zou staan en de piloot snel uit de wagen gehaald moet worden, hebben we enkele technieken aangeleerd gekregen om alleen, of met twee, een persoon snel uit een wagen te krijgen. Deze handelingen hebben we kunnen oefenen met een bevallige jongedame die het slachtoffer speelde. Eens het slachtoffer ver genoeg verwijderd is van het brandende voertuig vallen we terug op het controleren van de levensfuncties en het immobiliseren van het slachtoffer tot de dokter en verpleegkundigen ter plaatse zijn.
Na de lunchpauze kregen we een presentatie over brandblussers en het blustechnieken. De presentatie werd gegeven door de adjudant van de lokale brandweer, met een vakkundige vertaling naar het Nederlands door de beste brandweerman van Hasselt, Zolder en omstreken, namelijk Bob Vandenholt :-)
Uiteindelijk mochten we enkele brandjes blussen met verschillende soorten brandblussers. Zowel een vloeistofbrand als een autobrand hebben we mee kunnen maken en blussen. Op een veilige manier een brandblusser op scherp zetten, zorgen voor de veiligheid van anderen tijdens de bluswerken, de juiste blustechniek toepassen en letten op de windrichting zijn veelvuldig geoefend geweest.
Uiteindelijk waren alle brandblussers leeg en brandde de auto nog een beetje. De professionele brandweer, onze Bob, heeft het vuur uiteindelijk helemaal kunnen doven.
Het was een leerzame dag en mag zeker als verplichte opleiding ingevoerd worden voor marshals.
En nu kan Bob eindelijk nog eens tegen zijn collega-brandweermannen zeggen dat hij een autobrand heeft kunnen blussen. We zullen maar zwijgen over de stress en faalangst die Bob had. De hele dag door speelde er in zijn hoofd een doemscenario af waarin hij het vuur niet zou kunnen blussen. Maar Bob, je hebt dat uitstekend gedaan :-)

04-05 September 2010, Brands Hatch (UK)

Coulthard kwam zaterdagochtend nog zacht in aanraking met de bandenstapels op onze post

Paul Di Resta wint deze race voor het tweede jaar op rij

Tomczyk haalde een 7e plaats

DTM
Een weekendje als bk’s in Engeland.
In het weekend van 3-4-5 september zijn we met enkele leden van de ploeg naar de DTM geweest op het circuit van Brands Hatch in Engeland. Wij hebben het geluk gehad om dankzij Mildred Wiltshire, de Engelse Johan Aerts, aanwezig te mogen zijn op dit event. Op vrijdag vertrokken de volgende mensen richting BH : Mark, Marco, Johan, Davey, Peter, Elke en ondergetekende. Ook Hanne, de dochter van Johan en tevens oud bk van onze ploeg, was erbij als VIP!!! Door omstandigheden konden we niet allemaal tegelijk vertrekken. Rond de middag vertrokken in de Mondeo onze jeugd. Om 17 u vertrokken uit Hasselt Mark en ondergetekende met de Audi en ongeveer gelijkertijd vertrok mr. Munters en Hanne met de Nissan vanuit Zolder. Na een kort telefoontje met mr. Munters bleken zij op 10 minuten achter ons te zitten. Wij spraken af om de 1ste stop in te lassen na Antwerpen, doch wegens de file op de Ring van Antwerpen werd afgezien van deze stop. Blijkbaar hadden we dat beter gedaan. Alvorens in Calais een boot later te nemen als de Audi, had mr. Munters het klaar gekregen om minstens 2 keer mis te rijden, eerst op de verkeerswisselaar in Gent en nadien bood hij zich aan bij de treintunnel om een boot te nemen :-). Na aankomst in Dover bleek Mark even problemen te hebben met links rijden waardoor hij het reeds na 200 meter de verkeerde weg nam. Na terug op het juiste pad te zitten kwam de Audi na ongeveer een uur later ter plaatse op BH. Even Peter nog bellen om de juiste plaats te vinden en dit zonder enig controlepunt tegen te komen. Daar waren reeds beide tenten opgebouwd door de voorhoede, bedankt Peter, Marco, Davey en Elke. Zij lagen eigenlijk al een beetje te slapen, maar zoals geweten, als ondergetekende ergens aankomt is dit door iedereen wel gehoord. Van slapen gaan voor de équipe van de Audi was nog geen sprake, want mr. Munters had onze luchtmatras nog in zijn wagen liggen. Tijdens de wachttijd hadden we ons allen tezamen gesetteld in de tent van Marco alwaar wij een drankje nuttigden. Op zeker moment moet ons Elke naar het toilet. Marco, zoals steeds een gentlemen, stond op waardoor Elke zich naar het toilet kon begeven. Plotseling, een minuut nadat Elke weg was, was er een harde knal, onmiddellijk zei ondergetekende dat mr. Munters daar was, maar blijkbaar was dit niet zo. Ondergetekende keek toevallig naar de matras van Marco en zag dat deze plat was. Er bleek een scheur in te zitten van 20 cm lang. Algemene hilariteit, op Elke na, die het droevig vond om op de grond te moeten slapen. Maar dankzij de hulp van Mark, die wel een 1 persoonsmatras had, kon Elke op een matras slapen. Marco, de keiharde NMBS-er, zou wel gewoon op de grond slapen. Na aankomst van mr. Munters kon begonnen worden met het opblazen van de 2 grote matrassen, maar blijkbaar hadden we geen stroom ter beschikking. Niet getreurd, zoals een dief in de nacht gingen we stroom aftappen van de douchewagen op de camping. Even de douches donker zetten en onze matrassen opblazen. Even meegeven, het waren warme douches en daar is rijkelijk gebruik van gemaakt door ons. Ook de toiletten waren van degelijke kwaliteit, enkel de deuren van ieder toilet stonden wat kort tegen onze neuzen. Uiteindelijk gingen we slapen rond 1u30. Spijtig voor Mark moest hij de slaapkamer, dito matras delen met ondergetekende. Hij heeft nu nog altijd pijn in zijn rug, hij weet niet waarom, maar ik heb hem de hele nacht proberen te pakken langs achter maar spijtig genoeg heb ik steeds op zijn rug zitten duwen, vandaar die pijn, hé Mark :-). Na een relatief korte nacht en warme douche werd er richting inschrijving gegaan. Oja, mr. Munters had de dikste matras van ons allen maar moest wel uit bed getrokken worden door ondergetekende omdat meneerke er niet uitgeraakte, iets te dik maatje? :-) Wat gaat dat eigenlijk toch vrij simpel in Engeland. Vanuit de camping richting paddock zonder éne moeilijke controlepost te moeten ervaren, geen bromberen die je ieder moment gaan afblaffen of je wel de juiste doorlaat hebt zoals in Zolder. Inschrijvingen gebeuren in een zeer vriendelijke omgeving, een tafel waar lijsten liggen waar éénieder zijn naam genoteerd staat met erachter de postnummer. Een handtekening plaatsen, een bonnetje om naar het restaurant te gaan in de paddock waar we een leuk ontbijt konden nuttigen. Ontbijt bestaat steevast uit geroosterde boterham met ei, spek, worst en de alom vertegenwoordigde Engelse beans. Na een verkwikkend ontbijt begaven we ons naar post 22, McLaren, waar we onze Engelse ploegoverste ontmoette. Spijtig genoeg voor de ploegleden, bleek zijn naam Bob te zijn. 2 Bob’s op 1 post, zou dit wel goed aflopen? Maar eerlijk gezegd, ik denk dat dit toch goed afgelopen is, want de man werkt en denkt op dezelfde manier als ik en heeft dezelfde visie over bk zijn als ik. Spijtig genoeg zat er ook eentje bij op post die we liever niet erbij hadden, 2 jaar bk en hij dacht dat hij de hele wereld aan zijn gat had hangen. Bovenop sprak hij zo onduidelijk en snel Engels dat niemand hem verstond, volgens ons en ook de Engelse Bob leek het juist alsof hij ADHD had. Dan was er nog een oudere, pas begonnen bk, maar een zeer rustige kerel. Buiten enkele slippertjes en Coulthard die even een korte goedendag kwam zeggen tegen de bandenstapel, was de dag vlug voorbij. Terug richting camping via de pitlane, wederom zonder enige controle. Douchen, sommigen gingen boodschappen doen en de anderen nuttigden een drankje in de tent, daarna naar het restaurant, wederom op het circuit, waar we gezamenlijk een lekker “avondontbijt” hebben genuttigd. Na voedsel en drank rustig terug richting tenten, een lekker avondmutsje, voor sommige een bijna hele fles wijn, hè Mark :-), waarna de slaapplaatsen werden opgezocht voor een verkwikkende nachtrust. En Mark, snurken als je gedronken hebt, dat kun je verdomd goed. Gelukkig genoeg voor ondergetekende, kregen er een tent verder een Engelse mom en son ruzie, drank bij een Engelse brengt miserie in de familie :-). Hierdoor werd iedereen wakker en moest er een plaspauze ingelast worden. Hierdoor kon ondergetekende vlug vanuit de auto, 2 oorstopjes nemen en alzo een verder rustige nacht beleven. Zondagmorgen, zelfde ritueel als de dag ervoor, wederom beans eten en terug richting post 22. Daar maakten we kennis met een Engels-Portugees koppel dat bij op post was gekomen. De man was een leuke Portugees maar zijn Engelse wederhelft, te vergelijken met . . . . . . (dat mogen jullie zelf invullen:-) ). De hele wereld aan haar gat. Met wederom een leuke dag, die leek te eindigen op zeer weinig spektakel. Maar gelukkig werd het mooiste tot op het einde bewaard. Bij de Lotuswedstrijd ging juist voorbij onze post een wagen, na licht contact, rond en stond bijna dwars op de piste. Links, rechts er eentje langsdoor maar spijtig genoeg eentje die hem niet zag en eigenlijk frontaal op hem inreed, daarbij enkele keren overkop sloeg en gelukkig voor de piloot terug op zijn 4 wielen terecht kwam. Even toch een schrikmoment maar na enkele tellen kwam hij wat beduusd uit zijn wagen gekropen. Beide piloten OK, beide wagens totall loss. Hier een filmpje van deze crash. Er werd rijkelijk afscheid genomen van onze Engelse vrienden, zeker van Bob, waarna we terugkeerden richting camping. Daar werd onmiddellijk begonnen met afbraak van de tenten om zo vlug mogelijk richting Dover te gaan. In Dover aangekomen werd plots de Audi van Mark opzij gezet ter controle, het zal wel aan zijn nummerplaat gelegen hebben want hij alleen moest uitstappen, koffer openen, uitleg geven maar ook door een metaaldetector gaan. Ondergetekende vroeg of hij dat ook mocht, doch de vriendelijke dame zij dat ik een mooie moustache had en daarom niet ter controle moest komen. Daarop zei ik tot haar, Mark is de Hollander en ik de Vlaming en daarop repliceerde zij dat het daarom was dat Mark moest en ik niet, algehele hilariteit tussen ons beide. Nog even meegeven dat onze beide andere wagens zo dom waren om te volgen naar de controle en daarbij een zeer boze blik kregen van die lieftallige controleurs :-). Op de boot werd er nog een afscheidsaperitiefje gedronken, kwestie van het Engelse kleingeld op te souperen. Vanuit Calais werd in één ruk doorgereden tot juist voor Antwerpen voor een sanitaire stop. Hier namen de bemanningen van de 3 auto’s afscheid van elkaar, er was toen al iemand in dromenland, hè Hanne. Ondergetekende mocht vanuit Calais tot in Hasselt met de Audi rijden en zichzelf veilig thuis brengen. Moe maar voldaan kroop ik rond 3u in mijn bed. Mark, Peter, Marco, Johan, Davey, Elke en Hanne bedankt voor een prachtig weekend en dit is zeker voor herhaling vatbaar. Misschien volgende keer ergens een huisje proberen te huren in de geburen van het circuit.

Jullie tevreden PO, zeekbos Bob

19-22 Augustus 2010, Circuit Zolder

Onze post aan de Villeneuve chicane

Belcar Historic deelnemer

Gevolgen van de zware crash
in het begin van de 24u

24 Hours of Zolder

Er bestond lange tijd twijfel over het al dan niet laten doorgaan van deze editie. Er bleken namelijk bijzonder weinig teams geïnteresseerd te zijn. Uiteindelijk werd toch beslist om de 24u in 2010 te organiseren. Wel waren er slechts 20 teams aan de start. In het eerste uur was er een enorme crash waardoor we nog maar met 19 auto's de volgende 23u moesten doorkomen. Even later vloog de leider in de race bij onze post van de baan, met een opgave als gevolg. Nog 18 auto's en nog altijd meer dan 20u te gaan. Deze editie was door het lage deelnemersaantal te saai om te volgen. Uiteindelijk hebben er 11 auto's de meet gehaald, waarvan de laatste 3 op meer dan 200 ronden. De laatste zelfs op meer dan 400 ronden. En dat terwijl de winnaar slechts 801 ronden had gereden. De winnaar was Longin/Kumpen/Beliën/Haane in een Porsche 911 GT3 Cup S, gerund door First Motorsport. Het maakt van Kumpen de recordhouder betreffende het aantal zeges in de 24u van Zolder. En het markeert de eerste overwinnnig van First motorsport, na jarenlange pogingen om deze race te winnen.
Gelukkig voor ons was het voorprogramma wel nog interessant. De grappige Legends die graag driften in de chicane en een enorm startveld voor de Belgian Historic Championship met een grote variëteit aan wagens.

17-18 Juli 2010, Circuit Zolder

Mini Cooper met afgebroken wiel
Onfortuinlijke pilote Esra Van Elk

Zolder Superleague

Tijdens dit zomerse weekend zijn wellicht de snelste rondetijden van het seizoen op de tabellen gezet. De snelle Superleague Formula's (tijden van 1min 18sec) werden vergezeld door de Boss GP in het randprogramma. De rest van het randprogramma was iets minder snel zoals de Formule Ford Benelux, Youngtimer, Dunlop Special Open Throphy en Dutch Supercar Challenge. Deze laatste was best wel mooi om te volgen. Veel wagens en spannende races. Een primeur voor Zolder was de testrace van een Corvette C5R in de DSC GT klasse. Het blijft een mooie wagen en doet ons allen terugdenken aan de mooie Belcar-jaren waarin de SRT en PK Corvettes reden.
Ook dit weekend waren er weer mashals te weinig. Verschillende ploegen hebben twee posten moeten bezetten door (alweer) een wedstrijd in Spa. Zo had onze ploeg posten 10 en 11.
Gelukkig gebeurde er niets spectaculair op onze post en hadden we genoeg mensen om de enige interventie van het weekend veilig te voltooien. De Mini Cooper S van Esra Van Elk brak een wiel af bij het insturen van de Villeneuve chicane. De wagen werd bij ons geparkeerd en we kregen voor de rest van de race het gezelschap van deze jongedame. Onze postoverste kreeg het toch wel heel heet, en dat was niet enkel door het warme weer.

Op naar de volgende race, de 24u van Zolder. Hopelijk met voldoende marshals zodat we allen op dezelfde post kunnen blijven.

10-11 Juli 2010, Circuit Zolder

1

2

3

Zolder Race Festival

Naar jaarlijkse gewoonte zakt de Duitse automobielclub ADAC af naar Zolder. Hun zeer volle programma bestaat uit Youngtimers, historische Formulewagens, Formule Ford, een eigen reeks voor de kleine sportwagens zoals Abarth en Mini, en als gast de Britse Ferrari Challenge.
Het was snikheet en door het strakke schema werd ons geen moment rust gegund. Daarbij kwam dan nog eens dat onze ploeg gesplitst werd over 2 posten (post 9 en 10) omdat een groot deel van de marshals in Spa zat voor de 25u Funcup.
Eén lichtpuntje dit weekend: er zijn meer interventies geweest op post 10 dan we totnogtoe gedurende het voorbije seizoen in Zolder hadden.

19-20 Juni 2010, Circuit Zolder

Ons Liesbeth live op Eurosport !

Bob prevelt een gebedje voor deze Maserati

Norman in de Manitou met een bende rare mensen vlakbij

WTCC

De spectaculaire World Touringcars kwamen hun rijkunsten vertonen. Nadat ze in 2005 in Spa hadden gereden kwamen ze op het kortere Zolderse circuit beter tot hun recht. Onze post voor dit weekend was de eerste chicane, post 8. Menig wagen hebben we gelanceerd zien worden. Een enkeling heeft daar een afgebroken wiel aan overgehouden. Buiten een kapotte Maserati en een gespinde F2 hebben we echter geen interventies moeten doen. De Formule 2 en Seat Leon Eurocup bleven braaf op het asfalt en de Trofeo Maserati Gran Turismo MC reden te traag om een groot incident te veroorzaken. We hebben dit weekend dus weer niet veel kunnen doen. Hopelijk zal het volgende weekend ons wat meer werk geven.

05-06 Juni 2010, Circuit Zolder

Caterham Super Seven

Opschudding tijdens de start

Vliegende Caterham

Caterham Eurofest

Het beloofde een spectaculair weekend te worden. Verschillende reeksen met Caterhams die allen enkele sprintraces van 30 minuten zouden rijden. Doordat er dit weekend ook werd gereden in Spa en er al enkele marshals naar Le Mans vertrokken (voor de 24u) krijgen wij twee posten om te bemannen. Post 6 en 6 bis, waar altijd wel wat actie is. Dit weekend bleek een uitzondering op die regel te zijn. Gedurende het hele weekend is er bij ons niets gebeurd. Via de radio van de veiligheidsdiensten hoorden wij echter dat het op andere plaatsen regelmatig fout liep. Zelfs de fikse regenbui op zondagmiddag kon er niet voor zorgen dat er ten minste één wagen bij ons in de problemen zou geraken.

Van mij mogen ze volgend jaar zeker terugkomen, maar dan moeten wij wel aan een chicane staan. Zo'n heel weekend werkloos zijn gaat snel vervelen.

01-02 Mei 2010, Spa-Francorchamps

World Series by Renault

De World Series by Renault is al enkele jaren een topaffiche op de Belgische autosportkalender en dit jaar was het niet anders. Met races in verschillende klassen (World Series 3.5, Formule Renault 2.0, F4 eurocup 1.6, Eurocup Mégane Trophy en de Nederlandse Clio Cup).Wij waren met 5 personen samengevoegd met de Waalse ploeg Vanhee op post 3bis, bij het uitkomen van de raidillon.

De zaterdag begon rustig met de kwalificatiesessies van de Renault 2.0 en de World Series. Vooral de sessie van de World Series werd gekenmerkt door rode vlaggen, veroorzaakt door wagens die gespind waren op verschillende plekken verspreid over het circuit.

Wanneer het de beurt was aan de Eurocup Mégane Trophy merkten we al dat er verschillende wagens agressief kwamen bovengereden en het duurde ook niet lang voordat een wagen de controle over het stuur verloor en achterwaarts de banden in schoof. De piloot kwam ongedeerd uit de wagen maar het zorgde wel voor een nieuwe rode vlag situatie. Beelden van de crash vindt u hier.

De rest van de dag verliep rustig met enkele races, waarbij vooral de Belgische rijder Stoffel Vandoorne opviel in de races van de F4 eurocup 1.6 waar hij in beide wedstrijden de overwinning binnenhaalde. Ook de demonstratieritten van de Formule 1 bolide, bestuurd door Jérome d’Ambrosio, en de renault 5 van Jean Ragnotti konden natuurlijk niet uitblijven.

De zondag ging van start met dreigende wolken en het duurde dan ook niet lang voordat de regen uit de hemel viel. Tijdens de 2e kwalificatiesessie voor de World Series leverde dat spektakel op doordat vele rijders iets te hevig de raidillon opkwamen en zo enkele keren in de rondte gingen, evenwel zonder materiële schade.. De piste droogde stelselmatig op en iedereen maakte zich klaar voor de 2e race van de World Series formule Renault 3.5. Wanneer deze vertrokken voor hun laatste opwarmronde openden de hemelsluizen en de regen en hagel kwam met bakken naar beneden. Reden genoeg om de start uit te stellen en te vertrekken achter de safety car. Tijdens de race verslikte 1 wagen zich in eau rouge en kwam al spinnend in contact met de banden. Afgebroken ophanging en race over. De rest van de dag werd afgewerkt met een race van de Mégane Trophy en als afsluiter de 2e race van de Nederlandse Clio’s.

Als afsluiter kunnen we zeggen dat het een geslaagd weekend is geweest met mooie wagens, mooie races en het nodige spektakel bij ons op post. Wat mij betreft tot volgend jaar!

10-11 April 2010, Circuit Zolder

Eerste interventie van het jaar

Belgian Historic Cup

Belcar

Gordon's Finest Races

De kop is eraf. Het autosportseizoen 2010 is van start gegaan op het Circuit van Zolder. In het eerste raceweekend maken we kennis met de vernieuwde Belcar, de vertrouwde BTCS en Belgian Historic Cup en een nieuweling. Deze nieuweling, Dunlop Special Open Trophy, bleek niet genoeg deelnemers te hebben en werd al voor het weekend begon van de timing gehaald. Het zou een Sprint kampioenschap worden met voornamelijk Engelse wagens zoals Saker, Westfield, Radical enz... Hopelijk gaat dit kampioenschap toch nog van start later in het jaar, want we hebben in België nood aan sprintraces sinds het verdwijnen van de Sprinters Cup, Clio Cup, Yaris Cup, Mini Challenge e.a. in da laatste jaren.

De Belcar is weer terug met iets meer deelnemers dan vorig jaar. BTCS houdt vast aan de mix van silhouettes met touringcars. En de Historics hebben veruit het grootste deelnemersveld.

We hebben een rustig weekend gehad met op zaterdag één interventie voor een gestrandde Aston Martin met een afgebroken ophanging en op zondag een oliespoor.

Het venijn zat duidelijk in de staart want in de laatste race van het weekend lag er bij ons een oliespoor. Verschillende wagens spinden hierdoor. Enkele wagens kwamen in de grindbak vast te zitten en moesten losgetrokken worden. Tijdens deze interventie met gele vlaggen en olievlag die getoond werden aan de piloten gingen er nog steeds wagens aan het slippen. Tot zelfs tegen één van de losgetrokken wagens! De safetycar die uiteindelijk het tempo naar beneden haalde werd veel te laat ingezet. Het gedrag van enkele piloten was ook niet goed te keuren, alhoewel we verstaan hebben dat er tijdens de briefing gezegd is geweest dat men voorzichtig moet zijn in de buurt van marshals. Bij de volgende BTCS race zullen we dan ook iets trager reageren bij een interventie. Enkel wanneer wij het veilig genoeg vinden gaan wij de baan op.

Door het annuleren van de Britcar GT's is het eerstvolgende weekend pas het Caterham Eurofest in juni. Enkele ploegleden gaan dan ook naar de karting in Genk op 29-30 mei in plaats van de Britcar GT's.