Gezien in 2009

18 December 2009, Brussel

RACB Award 2009
Beste team van het jaar

Bescheiden feestje na onze overwinning

Team VDHB verkozen tot team van het jaar tijdens RACB gala

Eindejaar is de tijd voor gelukwensen, pakjes, eten en drinken maar traditioneel worden er in de eindejaarsperiode ook sportprijzen uitgereikt. Zo ook in de autosport waar team VDHB tijdens het jaarlijkse RACB gala verkozen werd tot team van het jaar. Bob greep net naast het podium bij de RACB ploegoverste of the year.

Bob Vandenholt: “ Dit is een erkenning voor het team, voor de jongens die het ganse jaar door het beste van zichzelf geven om het team zo goed mogelijk langs het circuit te laten werken. Peter en Mark staan vaak in de belangstelling, ik vind het belangrijk dat deze jongens nu ook eens erkenning krijgen want dat is een zeer belangrijk iets. Erkenning, waardering voor het werk van een klein team met beperkte middelen dat er telkens weer in slaagt om het op te nemen tegen de elementen op het circuit. En met succes! Een bewijs dat je met vriendschap, inzet en enthousiasme veel kan bereiken. ”

Peter Vrancken: “ Ik vind het fantastisch voor onze ploeg! Zonder blikken of blozen, ik kan me geen beter team indenken om mee samen te werken. Mark en ikzelf zeggen vaak dat dit het beste team is. Dat andere mensen dat nu ook vinden is fantastisch. ”

14 November 2009, Circuit Zolder

Mooie mix van wagens met op
kop de winnaar in Klasse 1
AD Sport Viper GTS-R

BMW Z4, G&A Racing

Chef Marco zegt dat de soep klaar is

De laatste race van het seizoen is weer voorbij. De DSMEC 10 hours of Zolder sluit het seizoen 2009 af. Net op tijd voor de winterkoude, maar dat betekent ook dat we moeten wachten tot in maart 2010 voor we weer van start gaan als marshals.
De dag begon regenachtig met enkele stevige regenbuien. Dit zorgde dan ook voor veel slippers op het circuit. Rond de middag trokken de wolken weg en kregen we een zonnetje te zien. De 10 uren race werden dan ook in goed weer gereden en op onze post, post 5, hadden we dan ook bijzonder weinig werk.
En wat doen we als we weinig werk hebben? Juist, eten. Veel eten. Koffiekoeken, soep en hotdogs. Het heeft iedereen gesmaakt. Bedankt keukenteam voor het lekkere eten: Johan, Marco en Elke.
Ook niet te vergeten is het materiaalteam: Norman (die zo ongeveer alles bij heeft, iedere wedstrijd opnieuw), Bob voor de hotdogkraam en Davey voor de extra generator.
Ons vuur hebben we dit jaar niet kunnen ontsteken. Niet omdat het winderig was, niet omdat het vochtig was, .... Maar ons hout was gestolen! Johan had een vrachtwagen vol hout gelost op donderdag en zaterdagochtend was alles weg. De dief hebben we nog niet op kunnen sporen, maar volgend jaar nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Het grootste vuur van heel het circuit, een lichtbaken voor de piloten. Volgend jaar zullen ze ons weer zien staan!
Bij het afsluiten van het seizoen zou ik dan ook iedereen willen bedanken die zich in 2009 heeft ingezet voor het team. Wij zijn nog altijd een plezante bende en we gaan dat in 2010 zeker zo houden.

23-25 Oktober 2009, Circuit Zolder

FIA GT1 Kampioen
Bertolini & Bartels - Maserati MC12

Leinders & Kuppens - Ford GT
Marc VDS Racing Team

Nissan GT-R 2010 GT1 spec

De laatste internationale race van het seizoen heeft ondertussen plaatsgevonden. Het FIA GT kampioenschap had zijn finalerace op het Zolderse asfalt. De titel was nog onbeslist en het zou dus een spannende race kunnen worden. Het weekend begon schitterend voor titelkandidaten en lokale rijders Anthony Kumpen en Mike Hezemans in hun Corvette Z06 #4. Ze reden de snelste tijd en konden zo op pole starten. Die andere titelkandidaat, Andrea Bertolini en Michael Bartels in hun Maserati MC 12 #1, startte op de tweede plaats. Jammer genoeg zou dit op zondagochtend veranderen. Beide teams werden 5 plaatsen op de startgrid naar achter geplaatst omdat ze hun snelste ronde onder een gele vlag gereden zouden hebben. Een ander opmerkelijk feit: de race werd uiteindelijk gewonnen door Maserati #33 die een gastoptreden maakte. Doordat het Maserati team een extra wagen in zette (Maserati #33 won de race) konden punten afgesnoept worden van Corvette #4 die tweede werd. De andere titelkandidaat, Maserati #1 had met een derde plaats uiteindelijk genoeg punten om kampioen te worden. Jammer dat een kampioenschap beslist moet worden op deze manier. In het huidige format zal de FIA GT echter niet meer georganiseerd worden. Vanaf 2010 krijgt de FIA GT1 een wereldkampioenschap status. De FIA GT2 krijgen een eigen Europees kampioenschap.
Er werd echter nog een ander kampioenschap verreden waar ook nog een titel te verdienen was. Het internationale FIA GT3 kampioenschap werd samengevoegd met het nationale Belgian GT Championship (FIA GT3 reglement). Dit resulteerde in een mooi, groot veld met veel inhaalmanoeuvres op de piste. De natte ondergrond zorgde regelmatig voor schuivers, uitstappen langs de baan en een vliegende Porsche. De beelden van deze crash zijn hier te bekijken. De Belgische kampioen werd het duo Hemroulle - Verbergt in een Audi R8. Zij hadden na de race 1 punt voorsprong op het duo Wauters - Van Hooydonk in een Dodge Viper Competition Coupé.
Wij hebben ons weer goed geamuseerd, ondanks het natte weer. En misschien hebben die (bijna) 100 koffiekoeken onze moraal opgepept....

05-06 September 2009, Brands Hatch (UK)

Crash van Jules Bianchi
en Tiago Geronimi
F3 Euroseries

Crash van Matthias Lauda
DTM

Crash van Jordi Cunill
Formula Ford Championship
of Great Britain

Met een gezellige groep gingen we voor de tweede maal dit jaar naar Brands Hatch. Vrijdagavond kwamen we aan op het kampeerterrein voor de marshals. Netjes gemaaid gras, geen stenen op de grond, toiletten en douches in de buurt en vriendelijke Engelse marshals. Het opzetten van de tenten was de moeilijkste opdracht van het hele weekend. Door de sterke wind hadden we moeite om een tent op te zetten. Gelukkig was onze groep groot genoeg zodat het uiteindelijk met man en macht lukte om twee tenten te zetten.
Nu de tenten opgezet waren begonnen we toch weer honger te krijgen. Op het circuit bleek een restaurant te zijn waar we een keuze konden maken uit een aantal schotels. De Engelse keuken is toch beter dan we dachten. Na een korte stop in de buurtwinkel om proviand voor het weekend in te slaan hebben we met z'n allen een gezellige avond doorgebracht en zijn we braaf op tijd gaan slapen.
's Morgens kregen we een heerlijk English breakfast voorgeschoteld in het kleine restaurant van het circuit waar alle marshals verzamelen. Onze bende kreeg post 3 toegewezen. Een hele mooie post want we konden ongeveer het hele circuit zien. Ook hadden we zicht op twee grote televisieschermen waardoor we echt alles konden zien.
De trainingen en kwalificaties werden afgewerkt met her en der een klein incident. Bij de race van de F3 Euroseries zagen we in Paddock Hill Bend een zware crash gebeuren. De medical car en de safety car waren supersnel ter plaatse en de race werd vervolgens stilgelegd. Beide piloten bleken achteraf in orde te zijn en hebben op zondag opnieuw hun wedstrijd gereden. Bekijk de indrukwekkende crash op YouTube.
Op zaterdagavond zijn we opnieuw naar de buurtwinkel geweest om proviand in te slaan en hebben we wederom een plezante avond gehad. We werden zelfs uitgenodigd op een verjaardagsfeestje van een marshal.
Op zondag kregen we een onverwachte bezoeker. Matthias Lauda passeerde ons tegen ruim 200 km/u om vervolgens in de bandenmuur tot stilstand te komen. Onze interventie is op de televisie uitgezonden. Dankzij internet zijn de beelden nog steeds hier te herbekijken.
We waren nauwelijks bekomen van de crash toen Jordi Cunill besloot om Lauda te imiteren. Ook hij parkeerde zijn wagen in de bandenmuur op nagenoeg dezelfde plaats. Dankzij de veiligheid in de autosport kwam hij, net als Lauda, zonder lichamelijk letsel uit de crash.
Bekijk meer foto's in het DTM Brands Hatch fotoalbum.
Dankzij het kalme weer hadden we geen moeite met het afbreken van de tent. Na de races zijn we direct vertrokken naar Dover waardoord we een boot eerder konden nemen dan voorzien. Dat was mooi meegenomen want voor sommigen onder ons ging het toch een korte nacht worden.
We hopen dit fantastiche weekend te kunnen herhalen in de toekomst.

22-23 Augustus 2009, Circuit Zolder

Post 1 - Eerste linkse Post 1 - Pitlane Post 1 - Ontplofte motor
Post 1 - Eerste linkse Post 1 - Pitlane Post 1 - Ontplofte motor
Kuismanen Competition ProSpeed Competition VDS Racing Adventures
Polesitter
Kuismanen Competition
Nachtfoto Porsche 911 GT3 RS
ProSpeed Competition
Nachtfoto Ford Mustang GT3
VDS Racing Adventures

Eén van de jaarlijkse hoogtepunten voor het circuit van Zolder is alweer voorbij. De 24 uren van Zolder kregen dit jaar een open reglement in de hoop om meer wagens aan de start te krijgen dan vorig jaar. Jammer genoeg is dit niet gelukt door een zeer late overeenkomst tussen de betrokken organiserende partijen. Laten we hopen dat we volgend jaar de vruchten kunnen plukken van deze nieuwe samenwerking.
De race viel wel nog goed mee. Kuismanen startte op pole maar kreeg al snel pech en moest een inhaalrace beginnen die hem uiteindelijk nog naar de derde plaats leidde. Andere toppers bleven lange tijd gespaard en moesten pas zondagochtend of zondagmiddag de handdoek werpen. De winnende ProSpeed Competition Porsche 996 GT3 RS brak het afstandsrecord van 2005 en legde in totaal 844 ronden af. Uiteindelijk haalden 18 van de 27 startende wagens de finish.
Wij bemanden gedurende het weekend marshalposten 19 en 1. Buiten enkele spins die soms eindigden in de grindbak van de eerste linkse, een opgeblazen motor en enkele code 60 periodes hebben we geen interventies moeten doen.

01 Augustus 2009, Circuit Brands Hatch (UK)

Philip Caterham SPEED

Voor de eerste maal maakten we als groep een verplaatsing naar de UK. Met 11 mensen gingen we naar Super Saturday. 's Nachts verzamelden we en reden we door tot in Calais. Bij het opkomen van de zon konden we de ferry op. Dankzij de veiligheidsinstructies van Mark voelde iedereen zich veilig op de boot. Vervolgens reden we aan de verkeerde kant van de weg tot in Brands Hatch.
Op deze dag reden 3 Caterham klasses, BARC Dunlop Motorsport News Saloon Car Championship, TOYO Tires Racing Saloons en SPEED. Allemaal sprint races, behalve SPEED. Deze klasse had een endurance race van 3 uur op het programma staan. Omdat alle races werden gereden op het Grand Prix circuit zagen we de wagens minder rondes afleggen en was het iets minder close racing dan anders.
Onze ploeg stond verspreid over het hele circuit en sommigen hebben iets meer incidenten gezien dan anderen. Mijn post was post 7, vanwaar ik een zicht had op Paddock Hill Bend, Druids en Graham Hill Bend. Ik heb veel wagens zien ploeteren door het grind, rijden over het gras, spinnen of de vangrail in schuiven.
Ondanks de slechte weersvooruitzichten hebben we het zonnig en droog gehad tot ongeveer 16u30. Toen gingen de hemelsluizen open en begonnen overal op het circuit de SPEED wagens te spinnen. De volgende races werden gestart achter de Safety Car. De piloten waren dus op de hoogte dat de baan glad was en er waren uiteindelijk zeer weinig incidenten in deze laatste races.
Moe en nat verlieten we onze posten en na het uitdoen van onze overalls en natte regenkledij vingen we de terugreis aan.
Na een koffiepauze (voor sommigen een colapauze) in Dover gingen we weer de ferry op. Een kalme zee zorgde voor een rustige overtocht waar we een hapje aten, een wandelingetje maakten, even rusten, ...
De autorit naar huis verliep ook rustig met enkele pauzes onderweg en een babbeltje met de politie.
De volgende race is voor ons de 24 uren van Zolder. Enkele weken later zitten we weer in Brands Hatch voor de DTM, op het kortere Indy circuit.

25-26 Juli 2009, Circuit Spa-Francorchamps

Spa 24 uren - Davey en Peter Startfase - Spannend ! BMW Alpina

Het laatste weekend van juli is al jaren ingenomen door de 24 uren van Spa-Francorchamps. Dit jaar was het de laatste maal zijn dat de GT1 wagens nog meereden. Tijd dus voor een mooi afscheid van de GT1 wagens in deze 24 uurs race. We stonden op post 13, insturen dubbele linkse. Buiten de enkele safety cars en een paar spins in de regen was de enige actie op deze post een oliespoor om 01.00 uur en een brandende achterbumper van een Ford GT in de laatste 3 ronden. Gelukkig maakte de race veel goed. Er was een zeer spannende strijd tussen de leiders in de eerste uren. De buien op zaterdagnamiddag en zaterdagavond zorgden voor meer schadegevallen rondom het circuit en trokken het hele veld stilaan verder uit elkaar. Halverwege de race reed de top 3 (2x Corvettes en 1 Maserati) met amper 7 seconden verschil tussen de eerste en derde wagen.
Zondagochtend vielen de Maserati en Corvette uit de top 3 door een opgave en mechanische problemen. Zo won Pekaracing met Anthony Kumpen, Kurt Mollekens, Mike Hezemans en Jos Menten.
En zo eindigde ook onze 24 uren van Spa-Francorchamps met de vertrouwde GT1's. Vanaf 2010 is er een ander FIA GT reglement. Gelukkig zien we de GT1 wagens nog voor een laatste keer in oktober in Zolder.

17-19 Juli 2009, Circuit Zolder

Formule Ford na aanraking met de pitmuur Superleague Formula Race 1 startcrash Superleague Formula Race 1 startcrash
Formule Ford na aanraking met de pitmuur
Foto: www.autosportzone.nl
Superleague Formula Race 1 startcrash
Foto: www.racexpress.be
Superleague Formula Race 1 startcrash
Foto: www.racexpress.be

Net zoals de Spa Euro races een gevarieerd en gevuld schema hadden, had Zolder dit weekend een vergelijkbaar schema. Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, Dutch Supercar Challenge, Euroboss F1 Series, Formule Ford, Youngtimer Touringcar Championship en natuurlijk het hoogtepunt van het weekend: de Superleague Formula.
Ons werkterrein dit weekend was de eerste linkse, met name marshalposten 1 (insturen eerste linkse) en 2 (uitkomen eerste linkse, acceleratiepiste). Zoals altijd op deze plaats hebben we de nodige spins, uitstappen in de grindbak en crashes gezien. Op zaterdagmorgen hadden we al direct een Formule Ford die op het rechte stuk de pitmuur raakte en met een afgebroken ophanging in de grindbak tot stilstand kwam. Dit was slechts een voorsmaakje van wat zondag zou gebeuren.

Op zondag, tijdens de eerste race van de Superleague Formula raakte een wagen in een spin bij de eerste passage van de eerste linkse. Balans na de passage van het volledige veld: 3 wagens die niet meer in staat bleken te zijn om verder te rijden. Safety car op de baan dus. Enkele ronden later was alles weer opgeruimd dankzij het werk van onze ploeg samen met de ploeg die op post 3 stond en natuurlijk de stuurkunsten van Guy die dit weekend op de Manitou moest zitten.
Het was een mooi weekend, met spannende races en met de nodige interventies van ons. Daarom zijn we toch aanwezig op het circuit...
De onweersbui op zondag heeft de pret niet kunnen drukken.

Onweersbui boven Circuit Zolder
Onweersbui boven Circuit Zolder met een beetje wateroverlast op de baan
Foto: www.supercarchallenge.nl

27-28 Juni 2009, Circuit Spa-Francorchamps

Post10_Bruxelles Dutch Supercar Challenge Andrian Newey - Chief Technical Officer Red Bull F1
Klaar voor de races Dutch Supercar Challenge Gastrijder op deze Britcar wagen was niemand minder dan Adrian Newey, Chief Technical Officer bij Red Bull F1

Afgelopen weekend was het de Spa Euro Race. Een vol raceprogramma met uiteenlopende reeksen. We zagen de Formula Renault 2.0 uit Italië, Formula 2, European F3 Open, International GT Open, Dutch Supercar Challenge, Britcar en de Italiaanse Clio Cup. En dat allemaal tussen 9 uur en 22 uur op zaterdag. Zondag was de dag iets korter maar ondergetekende (Peter Vrancken) is enkel op zaterdag ter plaatse geweest.
Zaterdag begon zeer mistig maar al snel verdween de "rook" om ons hoofd. Het zonnetje heeft voor een plezante namiddag en fijne races gezorgd.
De éénzitters waren braaf en er zijn geen noemenswaardige incidenten gebeurd in onze sector aan post 10. Enkele jongens hebben het gras gemaaid, maar gelukkig zonder de vangrail te raken.
Anders verging het Meindert van Buuren in zijn V8Star tijdens de Dutch Supercar Challenge. Al verschillende ronden reed hij een andere lijn dan de overige piloten en meerdere malen ging hij bijna volledig over de curbstones. Uiteindelijk werd de limiet overschreden en Meindert van Buuren parkeerde de wagen in de bandenmuur. Jammer dat Ronald van Loon in zijn Mini Cooper hier ook slachtoffer van werd. Hij werd in de grindbak geduwd en kon er niet meer uit rijden. Meindert verklaarde dat hij last had van onderstuur. Omdat de race toch bijna afgelopen was werd deze met code rood stopgezet om de bandenmuur te herstellen en toch nog tijdig te kunnen starten voor de Clio Cup en de 3 uur durende Britcar.
Helaas begon het stilaan te regenen en tijdens de Clio Cup race gingen de hemelsluizen helemaal open. De race werd dan ook vroegtijdig afgebroken omdat er meer auto's langs de baan stonden of reden dan op het asfalt. De mannen van de Britcar die in de regen moesten starten zullen zich thuis gevoeld hebben in het regenachtige Spa. Gelukkig is het, naar het einde van de Britcar race toe, gestopt met regenen.
Ondanks de vele rode vlaggen zijn we deze lange dag toch nog tijdig kunnen afronden.
Over zondag kan ik helaas niets vertellen want ik was er niet.
De volgende afspraak is weer op het vertrouwde circuit van Zolder.

Bezoek tentoonstelling Instruction Manuals, Hasselt

Herman Vanbrabant, lid van Team VDHB en gepassioneerd schilder, stelde een aantal werken tentoon gedurende de maand mei. De meest intelligente personen van de ploeg (Bob, Johan, Elke en Peter) brachten een bezoekje aan deze expositie.
Een impressie (met dank aan Elke voor het fotograferen terwijl de rest zich vol stak met chips) hieronder:

Herman Instructions Manual Expo Herman Instructions Manual Expo 2 Herman Instructions Manual Expo 3

Als uw interesse gewekt is, neem dan gerust contact op met ons en wij zullen Herman op de hoogte brengen.

25-26 April 2009, Circuit Zolder

Kick Off - BRL V6 - Marc Goossens Kick Off - BGTC - Aston Martin DBRS9 off-road Kick Off - DSMEC - Saker Sprint

Na een lange winter ging het autosportseizoen voor ons weer van start met de Belgian Race Kick Off. Op het programma stonden de Belgian GT Championship (BGTC), Dunlop Sportmaxx Endurance Cup (DSMEC), Benelux Racing League (BRL V6 en BRL Lights) en Belgian Historic Cup (BHC). Een goed gevuld programma met enkele veelbelovende reeksen.
Gedurende de winterperiode was al duidelijk geworden dat de BGTC weinig deelnemers zou hebben. Het gebrek aan kwantiteit werd echter gecompenseerd door de kwaliteit. Prachtige wagens zoals Dodge, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Audi R8 en Ford GT streden in de GT3 klasse. De strijd was minder hevig dan verwacht in race 1. Race 2 was iets spannender met een jagende Kuismanen in zijn Ford GT. De beste man is een oude bekende van de Belcar. Het deed me plezier om hem terug te zien.
Het DSMEC kondigde zich dan weer aan als een kampioenschap met veel deelnemers. Autosport met een laag budget en een plezante sfeer in de paddock. Het was inderdaad een groot startveld en er werd veel gestreden om posities in de verschillende klassen. Jammer van de startcrash. We hadden liever een crash gehad bij ons op post 16 (grapje).
De BRL weet me al enkele seizoenen te bekoren. Ook dit jaar zijn ze veelbelovend gestart. Spannende races, faire gevechten en een Belg (Marc Goossens) die een eerste en tweede plaats weet te behalen in de eerste twee races van het seizoen.
Ook de BHC is al jaren interessant. Racen met oude wagens heeft wel iets. Die durven al eens in panne vallen bij ons op post...

Kortom: mooi weer, veel races met enkele incidentjes, fijn gezelschap en lekkere koffiekoeken (thanks Davey!). We zijn weer vertrokken!