Gezien in 2002

Race Against Aids / NAV Days , 19,20,21 / 07 / 02

Wat een afknapper na de Westfalen Pokal Rennen, dit festival hoeven we in 2003 niet meer terug te zien. Als je als organisator (lees: NAV) voor een dergelijke wanvertoning E. 17,50 durft te vragen dan heb ik de indruk dat er ergens een foutje is gemaakt. Weliswaar ging E. 5,00 naar het goede doel, blijven er nog dik 12 euro's over die onterecht aan de bezoeker worden gevraagd. De cheque voor het goede doel bedroeg E. 500,00 :-) , als u allen begrijpt wat ik bedoel.

Dan de races zelf, zeer zwakjes allemaal. De Euro GT's konden met pijn en moeite 18 wagens aan de start brengen, waarvan we weer een aantal terugzagen in de Dutch (not so) Super Car Challenge. De eerste race tussen de Zwaans Viper en Marcos LM600 van Cor Euser was wel prachtig om te zien, met als toetje een iets te enthouiaste inhaalpoging van de Euser Marcos op de Zwaans Viper tijdens de zaterdagrace. Gevolg, een tollende Marcos met het gas vol open.

De races van de Vege-series, Ex-cup cars en Merwede serie krijgen hier geen aandacht, moeten ze maar mooi racewerk laten zien.

De Dutch (not so) Super Car Challenge, ooit heb ik ergens gelezen dat ze de Belcar als voorbeeld hebben. Dat zal dan wel ergens in 2012 ofzo gerealiseerd worden. Wat een schetsvertoning voor een GT/Toerisme klasse, wat doet een Alfa met bouwjaar 1972 (of daar ergens in de buurt) in een dergelijke klasse? Volgens mij is dat meer iets voor de youngtimers............

Het schandaal van het weekend was het gedrag van de nederlandse Clio-Cup rijders. Ik vraag me af waar die mensen hun licensies halen, in ieder geval niet op het circuit. Na afloop van de kwalificatie race deelde men nog vrolijk tikken uit, schande! Of gelden voor de malloot Rintje Ritsma ( de schaatser dus) andere regels?

Tijdens de hoofdrace van de Clio's ging het echter helmaal mis, de onfortuinlijke Hugo Charles kwam haaks met zijn Clio in het zand tussen post 2 en post 3. Met als gevolg een koprol of vijf, waarbij de Clio toch wel erg hoog in de lucht kwam. Toen de Clio op de aarde terugkwam constateerden we dat het goed fout zat bij Hugo Charles. Bewusteloos hing hij in zijn kuipstoeltje, na een seconde of vijf kwam hij weer enigzins bij positieven. Zijn antwoorden waren zeer vaag te noemen, dat is meestal een slecht teken. 24 uur na afloop van het ongeluk zou het gaan om een gebroken rugwervel en een gescheurde nekwervel.

 Uiteraard werd de pacecar ingezet om de zwaargewonde Charles te vervoeren naar het ziekenhuis in Hasselt, het gedrag van zijn collega's was weer bedroevend te noemen. Ze stonden zowat stil om te kijken hoe het met hun collega ging....jawel er was sprake van een kijkersfile. Nooit gehoord van: "pacecar volgen" zeker. 

Voor zover de zaterdag en de zondag, op vrijdag was onze ploeg al met 7 man op het circuit. Door een gebrek aan marshals op de andere posten, mocht team VDHB maar liefst 3 posten bemannen nl. post 3, 4 & 8. Op post 3 mocht het illustere duo, kwebbel en bebbel, hun kwaliteiten tonen. 

Van horen zeggen schijnen ze het goed te hebben gedaan, echter hun gekwetter was een post verder nog te horen. Met recht een puike prestatie, post 4 ligt tegen de wind in....en dan nog kunnen ze daar verstaan wat er op de post ervoor gezegd wordt. De eerste vogels met oordopjes zijn al gesignaleerd in de bomen rond post 3 ....... :-)

Westfalen Pokal Rennen, 5,6,7 / 07 /02

Normaal gesproken leest u hier een verslag over de interventies en andere bezigheden van onze ploeg tijdens een raceweekend. Deze keer dus niet allemaal, de reden daarvan is dat het er iets teveel waren. De vrijdag en zaterdag waren topdagen voor onze ploeg op post 2. De ene naar de andere die de eerste linkse niet zonder problemen voorbij kwam.

Zeer opmerkelijk waren de twee incidenten tijdens de Qualifying races van de V8Stars. Een leuk bedacht concept maar het vraagt om ongelukken. Johnny Cecotto mocht als eerste zijn wagen laten stil vallen op post 2. Na een kleine tik van achteren stond unsere Johnny stil, met als uiteindelijk resultaat een klein vuurtje. De mannen van VDHB waren vlug ter plekke met de welbekende blusser, maar het was de master himself, the one and only Bob Vandeholt, die met een zeer goed gericht schot het vuur doofde.  Met een minimale hoeveelheid poeder doofde hij het vuurtje, ware het niet dat een waalse marshal van post 1 dit niet zo goed had begrepen. 

Het is nog steeds een raadsel waarom de beste man met een blusser kwam aanzetten, de actie was immers voorbij. Zonder enige vorm van overleg begon deze marshal van post 1 zijn blusser te ledigen op de wagen van Cecotto. Wellicht dat ie niet met een volle blusser wilde teruglopen..............

Het tweede ongeluk tijdens deze qualifying races was tussen heren Simon en Lamy. Veel brokstukken en twee prachtige schuivers, alleen de heer Simon was een andere mening toegedaan. Witheet van woede stormde hij op Pedro Lamy af, het idee begon bij ons te leven dat er weleens klappen konden vallen. Door een prachtig optreden van onze "buitenwipper" Eric Dumarey  liep dit met een sisser af.

Voor de rest, een prachtig weekend met zeer veel actie op zowat alle plekken van het circuit, m.a.w. laat de editie van 2003 maar komen.

Bangkok, Thailand januari 2003

Een wel heel aparte "gezien op post" , klik op Martin en de rest spreekt voor zich.

Zolder Touring Cup 02 / 06 / 02

Daar kunnen we zeer kort over zijn, niets te beleven. Maar dat geldt voor elke koers op Post 20........

Zolder Touring Cup 19 / 05 / 02

Een zeer aparte racedag op Zolder mogen we stellen. Het was de premiere van deze url op een echte racewagen. De foto's spreken voor zich, denk ik. Mooi weer, een mooie nieuwe beplakte wagen, wat wil een mens nog meer.......actie. Op post 19 hebben we tijdens de tweede ronde van de Zolder Touring Cup  voldoende actie gehad.

De race was net op gang of de Megane nr. 57 kwam met een verdachte witte rookwolk net voorbij de ingang tot de pitlane tot stilstand. Mijn collega's waren iets eerder ter plekke, ik kwam als laatste van drie aan. Echter met een goede reden, met mij kwam ook de schuimblusser mee. De collega's waren al zo vriendelijk om heel voorzichtig te motorkap los te maken. Het vuur dat we tijdens het rijden nog zagen, was gedoofd. Niet voor lang, de nieuwe verse zuurstof deed het vuurtje opnieuw oplaaien. Tijd om te blussen, jammer dat de meegebrachte (en goedgekeurde) schuimblusser niet mee wilde werken. Geen nood, er was al een tweede schuimblusser ter plekke. Tijdens het wegduwen naar een veilige plek laaide het vuurtje nog een keer op, voor de zekerheid heb ik dan maar als brandwacht gediend. 

Tijdens mijn interimfunctie als brandwacht mochten mijn collega's weer in actie komen. De Belcar / Touring Cup Porsche van H & M Racing viel stil met een slechtwerkende versnellingsbak. Door een gebrek aan mensen op post 18, mocht de duwploeg van VDHB deze wagen naar veiliger oorden duwen.

Al het goede komt in drieën, de BMW nr. 6 had last van een afgebroken rechtervoorwiel. Met een noodvaart kwam deze tot stilstand in de pitlane, duwen hielp niet echt. De interventietruck mocht hem opslepen en parkeren naast de twee andere manke broeders. Het was een geluk dat het wiel niet onder de wagen vandaan kwam.

Dan onze race-clio, als 19de gekwalificeerd en 4de in zijn klasse. Een goede verbetering t.o.v. de eerste race. De race zelf was nog beter......althans de eerste twee uur. Opgeklommen tot 8ste algemeen en 1ste in zijn klasse maakte de Clio zijn pitstop. Complicaties , veroorzaakt door een kusje met de Porsche van Racing4Limburg, wilde de pitstop niet vlotten. Na 3 minuten vertraging werd de race voortgezet, echter de wagen liep niet meer zo lekker als voorheen.

Na een kleine 3 uur racen voltrok zich het drama der geluidsoverschrijdingen. Onze Clio produceerde opeens iets meer dan 95 dB met als gevolg een zwarte vlag. Einde race. 

Volgende afspraak 2 juni, the Clio will be back!   

Belpro, Spa-Francorchamps 11-12 / 05 / 02

Mijn eerste weekend op Spa, dan ook maar een mooie passage op dit circuit. Post 11, oftewel Bruxelles gelegen tussen Rivage en Pouhon. Een mooie post om te kijken voor het weekend, de actie kwam voor ons pas laat op gang. 

Tijdens de Belcar een mooie spin gezien van de nr. 22 ( BMW van de Derdaele/Verhoeven). Zonder brokken kon deze zwarte BMW E36 weer verder. Daarnaast vele wagens die een eerbetoon brachten aan de op donderdag 9 mei overleden Flip Verrellen.

Het weekend kenmerkte zich door een ongekende hoeveelheid rode-vlag situaties. Op vrijdag werden er al een aantal Yarissen sloopklaar gereden. De zaterdag was niet veel anders, elke klasse kende wel een paar brokkenmakers waarbij de wagens zeer zwaar werden beschadigd.

Race-sunday, de meeste rode-vlag situaties onstonden op de welbekende plekken. Tussen Blanchimont en de Busstop en uiteraard de Eau Rouge / Radillion. Tijdens de Renault Clio race beleefden wij onze pacecar-situatie  De clio van Wim Daems (ERG Motorsport) haalde de bocht niet meer en knalde hard in de banden waarna hij terug de baan op stuiterde. Daems was gelukkig ongedeerd, maar deelde mee dat de vesnellingsbak muurvast zat.

Duwen helpt dan niet meer, m.a.w. het verzoek om een takelwagen. De veiligheid besloot dus voor een pace-car........en een snelle interventiewagen. De mannen van de snelle interventiewagen hadden dus het nobele idee om de wagen even aan de kant te trekken. Echter met drie man hadden we al gewaarschuwd dat zoiets niet verstandig was. Nou ja gewaarschuwd, de beste man van de interventie werd lijkbleek toen hij bepaalde woorden naar zijn richting hoorde komen. Lijkbleek wegtrokken begon de man van de interventie aan zijn bij voorbaat tot mislukken gedoemde wegsleepactie. 

Zoals gezegd, dit mislukte volkomen. Stond de wagen eerst voor een kwart op de baan, na het slepen stond hij midden op de baan. Zodra de interventiewagen op het gras terechtkwam was het over en uit met zijn sleepkunsten. Toen mochten de Comedey Capers (een stel idioten op een pick-up truck) de wagen nog iets meer beschadigen. Deze gasten trokken de wagen wel op het gras, echter daarbij raakte de clio tweemaal op niet al te zachte wijze de vangrails. Oftewel de niet zwaar beschadigde passagierskant had nu iets meer schade. Nou ja, iets, zeg maar gerust zeer veel.

Het resultaat van al dit gesleep was dat de baan bezaaid was met vlijmscherpe brokstukken, oprapen dus. Alle ellende voorbij? Nee, bij het wegrijden trokken de welbekende Comedy Capers een modderspoor.......niet naast de ideale lijn, maar op de ideale lijn. Borstelen was het devies. Zelden heb ik zo een stel sukkels aan het werk gezien als die waalse interventie-mannen.

De rode-vlag situatie in deze race had een naar vervolg, lees het bijgaand bericht van autosport.be: " Pierre-Cedric zou een hoofdletsel hebben opgelopen en de tweede nekwervel zou gebroken kunnen zijn. Momenteel houdt men hem in een kunstmatige coma. Er werden geen verlammingen vastgesteld. De geruchten als zou "PC" zijn overleden zijn totaal uit de lucht gegrepen" aldus Scheffer die nog preciseerde dat zijn rijder nog steeds tests ondergaat in het Luiks Universitair Ziekenhuis.

DTM , Zolder 3-4-5 /05 /02

Over dit weekend kunnen we erg kort zijn: een aanfluiting! F1-demo's die niet doorgaan omdat ze zogenaamd geen regenbanden bij zich hebben. Oftwel, ze durfde niet. Pace-cars die niet juist worden ingezet. Op wat spins en modderbaden niet veel bijzonders meegemaakt. 

2CV race, Spa-Francorchamps  1 / 05 / 02

De race zelf was niet veel bijzonders, maar de rit erheen wel. Lees het verslag van onze rijdende reporter Eric.

Op weg naar Spa Francorchamps ging de wagen van Guy Vanderrijkken in de slip door een klap band. Juist in een scherpe bocht naar links hij kon hem nog van de vangrails weg houden door zijn ervaring als piloot. Nicky die achterin zat in de 17 jarige auto van Guy die de vangrails van dichtbij kon bestuderen zat wat bleekjes erbij. Dus allen langs de kant van de autosnelweg voor een wiel te verwisselen maar toen begon de ellende. Guy die geen moersleutel had, dus gaf ik hem de mijne die ook niet veel soeps was. De bouten veel te vast voor een gewone sleutel ( niet los te krijgen). Gelukkig hadden we al de oranje overall al aan ( geen geel vlag bij de hand ) spijtig hé. Geen persoon die wou stoppen binnen de 5 minuten . Goede raad is duur maar daar stonden we dan . Toen kwam per ongeluk een takelwagen langs die ook op het circuit moest helpen die een degelijke moersleutel bij had voor het vervangen van het wiel. De band die er uiteindelijk op moest was nog iets kleiner dan de 3 andere banden en tevens ook te slap . Dus op weg naar Spa met een auto die iets scheef stond. Alles nog goed afgelopen voor ons allen .

New Race Festival, Post 16 20 + 21/04/02

In een prachtige lentezon barstte het grote geweld los dit weekend, de Belcar maakte zijn seizoensopwachting. Op post 16 hebben we prachtige overstuurstituaties, spins en uitrem acties meegemaakt. Het was een weekend waarin niet veel schade werd gereden op die ene BMW (Belcar nr. 24) van Gabriels na. 

Tijdens het DTM weekend op 4/5 mei zijn de ervaren mannen niet in staat om aanwezig te zijn vanwege verplichtingen elders. De verse B'tjes, Alain en Mark, mogen dan de leiding in handen nemen. Om toch al enige ervaring op te doen mocht Mark op zaterdag en Alain op zondag voor "chefke" spelen. Op zaterdag had de webmaster aan Alain gevraagd om de zaak even 10 minuten over te nemen, meneer moest even een rolletje vol schieten. 

Laat hem in die 10 minuten de kneep zitten, de webmaster stond nog geen 3 minuten op zijn strategische fotoplaats of de Merlijn gesponsorde BMW vloog in de muur. Precies op de plaats waar de webmaster stond, met de nadruk op stond. Tja die was zo slim om de benen te nemen op het moment dat die BMW begon te schuiven....het had de foto van zijn leven kunnen zijn!

Op zondag was het de beurt aan de BMW van Moore International om bij post 16 problemen te veroorzaken. Een haperende versnellingsbak zorgde ervoor dat ie mooi voor de muur geparkeerd stond. Duwen met aanstormende Vipers en Porsches is toch een aparte belevenis. 

Bij de Yarissen en de Clio's werd er clean gereden, m.a.w. geen acties van ons. Op een gespinde Radical en Formule Fordje was het voor de rest een rustig weekend. Over de procar gaan we het niet hebben, dat is geen Autosport.

Zolder Touring Cup, Post 15 + Boeba Racing Eetfestijn 24/03/02 

Een mooie zonnige zondag in maart is de perfecte opening van het autosportseizoen 2002. De Zolder Touring- en Sprinterscup bijten de spits af. Drie stagiaires hebben de ploeg VDHB weten te vinden, het gaat goed met de bezetting van de ploeg.

Als eerste zijn er de trainingen voor de Sprinters- en Touringcup. Een groot veld in de Sprinterscup, met als verrassende deelnemer Dentant in een Renault Clio. Dentant zal ook met deze Clio deelnemen aan de Belcar 2002. Tevens zien we Kevin Leest in een ex-Kelly Jamers Megane meerijden, deze streekgenoot van de nederlanders in de ploeg moet duidelijk de nieuwe wagen nog leren kennen. Tijdens de training van de Touring Cup is het voor de eerste keer raak dit jaar. De Porsche van AD Sport (Geerinkx/Thiron) valt met bezineproblemen (lees: geen benzine meer) uit tussen post 14 en 15, dat wordt dus duwen.

De races in de namiddag verlopen zonder al te grote problemen, alhoewel er een viertal BMW's niet verder komen dan post 15.  Drie werden er met behulp van een interventietruck neergezet, de andere was weer ouderwets duwen. De Touringcup begint langzaam aan op een Belcar-Light versie te lijken, steeds meer teams rijden een dubbelprogramma. AD Sport, RTM, Markant Racing, Carlier Racing, en Traxx Racing. Daarnaast zijn er een hoop Belcarpiloten die ook hun rondjes meedraaien in de Touringcup, zoals de Patrick Schreurs voor Difiro in de TC en GLPK in de Belcar.

Meest opvallende verschijning was het team van US Carworld Racing uit Heerlen, Nederland. Met maar liefst 4 wagens (1 * BMW, 3 * Renault Clio) namen zij deel aan de TC. Xavier Maassen, titelkandidaat voor het Benelux FFord kampioenschap, was een van de rijders voor US Carworld.

Na de finish van de Touringcup had ploeg VDHB nog één afspraak, nl. het eetfeest bij Boeba Racing. Het team van Guy Vanderrijken gebruikt dit feest om de inkomsten voor hun racing team een zetje in de goede richting te geven. Over het eten zelf kunnen we kort zijn, dat smaakte zeer goed. De sfeer en omgeving in het Zutendaalse waren eveneens perfekt. Naar het schijnt was één lid van team VDHB zeer aanwezig, onder het motto: nonkel Rudi!, Frietuuhhhhh!