Gezien in 2008

08 November 2008, Circuit Zolder

 

DSMEC Klasse 2 DSMEC Klasse 3 DSMEC Klasse 4

De laatste race van het seizoen zit er weer op. Een race verreden over 10 uren, van 12u 's middags tot 22u 's avonds. We hebben de nodige actie gehad voor deze seizoensafsluiter: enkele wagens in de grindbak, enkelen die dankzij de vluchtweg konden doorrijden, enkelen tegen de betonnen muur, een afgebroken wiel en een falend remsysteem. Dankzij deze actie, een gezellig vuurtje en de lekkere soep (bedankt Guy en Sabine!) konden we ons warm houden. Sommigen onder ons hadden nog de energie over om tot 1 uur te blijven hangen, alsof we voelden dat het een lange winter ging worden nu onze hobby tot in maart stopt. Gelukkig zijn er nog enkele feestjes waar we elkaar nog eens kunnen zien. Binnenkort komt hier dan ook een verslag te staan van het groots VDHB feest!

13-14 September 2008, Circuit Zolder

Trucks 1 Trucks 2 Trucks 3

Na de 24 uren van Zolder volgt traditioneel een manche van het Europees kampioenschap Truck racen. Grote trucks die we dagelijks in het verkeer zien, maar dan een beetje opgevoerd en aangepast. Deze races zijn altijd indrukwekkend om te zien. De piloten weten hoe ze indruk moeten maken op het publiek en schuwen een duw niet. Wist je dat deze trucks tussen de 5 en 6 ton wegen, 1 000 pk uit de motor halen, elektronisch begrensd zijn op 160 km/u en ze deze snelheid in 6 seconden kunnen halen?
Andere races in dit weekend waren de altijd mooie BRL races en een uithoudingsrace voor de DSMEC. Heel afwisselende startvelden en zo zal iedereen wel zijn favoriete reeks gezien hebben.

30-31 Augustus 2008, Circuit Zolder

Barbecue Nacht Orwell Supersports Cup
Normans Racing Team

De 24 uren van Zolder zijn al jaren een hoogtepunt. Dit jaar beloofde het echter niet zo te zijn. Minder dan 30 wagens stonden aan de start. De meeste wagens en piloten zijn van hoge kwaliteit, maar de kwantiteit bleef achterwege. Gelukkig werden de wagens bij pech terug naar de pitbox gesleept. 17 wagens hebben de finish gehaald, waarvan de laatste 243 ronden achterstand had op de leider (die 800 ronden had gereden). Geruchten doen de ronde dat de volgende 24 uren van Zolder niet meer onder de BGTC zal vallen. Ik hoop op een startveld van 60 wagens volgend jaar!
In het voorprogramma van deze 24 uren reden de Orwell Supersports Cup, de Bravo Historics en de DSMEC. Mooie races gezien, die spannender waren dan de 24 uren. Ik heb me tijdens de 24 uren dan maar geamuseerd met de VDHB ploeg, lekkere barbecue en wafels met slagroom gegeten, liters koffie gedronken, ...
Iedereen bedankt voor dit mooie, gezellige weekend. We hebben onze ploeg weer eens in de schijnwerpers weten te zetten!

09-10 Augustus 2008, Circuit Zolder

Het Dutch Power Pack Festival was te gast op het circuit van Zolder. Hoogtepunt van dit weekend was de F3 Masters of Zandvoort, wegens geluidsbeperkingen in Zandvoort voor de tweede maal op verplaatsing. Verschillende piloten uit deze serie zijn kunnen doorgroeien naar de F1. De race was dan ook interessant om te zien. Ik ben benieuwd of we Jules Bianchi, Nico Hülkenberg of Jon Lancaster, respectievelijk eerste, tweede en derde, later in de F1 gaan zien.
Ook de supportraces konden me vermaken. In het bijzonder de BRL series. Met de krachtige V6 (325 pk) en de minder krachtige Lights (240 pk) startte er een indrukwekkend veld waar gevochten werd om iedere meter. Sommigen gingen zelfs vliegen met hun wagens door het nemen van de curbstones. De Formule 2.0, Swift Cup, Clio Cup, BMW 130i Cup, Toerwagen Diesel Cup en Formula Ford races waren ook spannend. Ik zou graag meer van deze cups willen zien in België.

11-13 April 2008, Circuit Zolder

Couwberghs - Franchi Crash Clio Takelwerken

Het seizoen is weer begonnen. In vergelijking met de voorgaande jaren hebben we een zeer magere kalender. Circuit Zolder wil zich namelijk gaan toeleggen op zijn kernactiviteit: het verhuren van het circuit. Dit houdt dus in dat Circuit Zolder de organisatie van weekends niet meer op zich zal nemen. We gaan met onze ploeg toch proberen om op deze weinige dagen toch veel plezier te maken.
Dit weekend was een weekend vol ontdekkingen. Gaat de vernieuwde Clio Cup weer evenveel spektakel opleveren als vroeger? Gaat de Belcar (die vanaf nu Belgian GT Championship, kortweg BGTC, noemt) spannende races opleveren? Kan de Belcar Endurance Cup (vanaf nu Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, kortweg DSMEC, noemt) de ontspannen sfeer tussen de teams in de paddock combineren met een vol deelnemersveld en sportieve strijd? Gaat de BTCS (ja, deze naam blijft wel hetzelfde als vorig jaar) nog interessant blijven nu de GT's naar het BGTC overstappen?
Op al deze vragen zal ik ineens antwoorden. De Clio's waren spectaculair. Leuke strijd gezien tussen de deelnemers, al kan de regen en natte omloop hier ook aan hebben bijgedragen. Contact was er weer tussen de Clio's, maar wel op een sportieve manier. Dat hoort gewoon bij cupracen. Wij stonden bij het insturen van de Bianchi. Dit is een risicovolle bocht, en zeker als het nat is. Het resultaat: Eén Clio die op twee wielen in de grindbak komt en een serieuze klap van een Clio in de bandenmuur. Deze laatste stuitert hierna terug op het circuit en wordt aangereden door een andere Clio die, geflankeerd door twee andere Clio's, geen kant meer op kon. Gelukkig zonder lichamelijk letsel voor de piloten.
Het BGTC biedt een aantal interessante wagens (Mosler MT 900, Ferrari F430, Porsche 996, Dodge Viper, Lamborghini Gallardo, ...). De snelheid van deze wagens wordt kunstmatig aangepast om zo alle deelnemers een kans op de overwinning te geven. Kostenbesparing kan hierdoor misschien wel gebeuren, maar autosport is historisch gezien nooit goedkoop geweest en is altijd als platform gebruikt om de auto's te ontwikkelen. Vele van de huidige technieken in de gewone wagens hebben hun oorsprong gevonden in de autosport. Ik ben dus geen voorstander van een kunstmatig ingrijpen. Dat neemt niet weg dat ik interessante races heb gezien. Dit weekend waren het namelijk twee races van 1 uur. Langer moest het van mij niet duren, daarvoor vond ik het deelnemersveld te klein. Een aanrijding tussen Franchi en Couwberghs in de eerste race gaf ons nog wat werk. Ook de takelwagens, de 4x4 en de Manitou hebben hier werk aan gehad. Weliswaar meer werk om elkaar los te trekken uit de moerassige ondergrond tussen de Kanaalbocht en de Bianchi dan werk om de twee gestrande Porsches te takelen.
De DSMEC blijkt een plezante sfeer in de paddock te brengen, de wedstrijd op circuit was interessant. Op het einde van de race reden de eerste twee wagens rondenlang in elkaars buurt, op één moment was er zelfs minder dan een halve meter tussen. Mooie strijd tussen deze twee wagens, jammer alleen dat het de uiteindelijke winnaar was die al een ronde voorsprong had en de uiteindelijk tweede wagen moest dubbelen.
De BTCS heeft me niet kunnen boeien. 90 minuten per race is te lang. Als er na de pilotenwissels geen positiewijzigingen gebeuren dan kunnen ze in het vervolg de races misschien inkorten tot 60 minuten (onder het mom van kostenbesparing)?