VDHB Racing

VDHB Racing

 

Op deze pagina kunt u de belevenissen verwachten die de TEAM VDHB leden meemaken op het gebied van snelheid. Kortom, dit gaat een unieke pagina worden!

 

VDHB Racing, deel 5
Team lid: Vrancken, Peter
Datum & Locatie: 14 januari 2006, Circuit Zolder
Evenement: ERAN Day
Amusementswaarde deelnemer: 10 / 10
Amusementswaarde voor overige teamleden: niet aanwezig

 

Nadat ik al lange tijd aan het zeggen was dat ik wilde deelnemen kreeg ik de Circuit Experience cursus van de Kerstman cadeau. Nog even een auto regelen bij Paddocker Dirtdevil en ik kon gaan rijden.
Ik had op voorhand niets openbaar gemaakt omdat ik geen ramptoeristen wilde lokken. De ramp was echter uitgebleven. De (terechte) angst die ik had voor het weer in januari werd gecompenseerd door het vertrouwen dat ik in de wagen kreeg gedurende de dag. De Corsa bleek een gemakkelijk te besturen auto te zijn die duidelijk de limiet aangaf. In de voormiddag was het op sommige plaatsen zeer glad. Ik heb dan ook rustig gereden en was zeer gelukkig dat er straatbanden onder de Corsa lagen.
Tegen de middag kwam de zon tevoorschijn en werd het circuit beter berijdbaar.
Namiddag ben ik dan nog even de baan op geweest. De zon had de gladde plaatsen laten verdwijnen en ik ben (letterlijk) een versnelling hoger gaan rijden. Wat gaat de tijd snel voorbij als je je amuseert... Tot mijn verassing zijn uitstapjes in de grindbakken uitgebleven. Het missen van het rempunt in de Jacky Ickx lostte ik op door de pitlane in te rijden. Een slippertje in de eerste chicane had ik vrij snel weer onder controle zodat ik op de baan kon blijven en direct kon doorrijden.

 

Bij deze wil ik graag de mensen bedanken die dit mogelijk gemaakt hebben. Dank u wel Kerstman voor het duwtje in de rug. Dank jullie wel ook aan alle medewerkers van ERAN en de baanposten die de koude hebben getrotseerd. Ook nog een bedankje aan de andere Eranners die de trage Corsa niet van de baan hebben geduwd.

 

VDHB Racing, deel 4
Team lid: Reijnders, Mark
Datum & Locatie: 7 oktober 2005, Circuit Zolder
Evenement: ERAN Day
Amusementswaarde deelnemer: 10 / 10
Amusementswaarde voor overige teamleden: niet aanwezig

Het zat al langer in mijn dikke kop om het eens te proberen op een circuit maar hoe pak je zoiets aan? De formule van Eran is wat dat betreft duidelijk en simpel, meer hoeft dat ook niet te zijn. Enige probleem waar ik mee zat was een wagen vinden die geschikt hiervoor was, zowel op technisch als finacieel gebied Na een advertentie gelezen te hebben van Petter-Jan was dat voor mij het sein “Go”. Uiteindelijk kwam 07-10 als D-Day uit de bus……..en het werd idd een D-Day, een vreselijke slag op het strand en uiteindelijk een mooie overwinning (op mezelf)

 

Door omstandigheden moest ik mijn eerste KM’s in de Vauxhall Kadett GSI op het circuit afleggen achter de pace-car. De wagen was nieuw, de versnellingsbak zat aan de verkeerde kant, ikzelf trouwens ook. Tevens een instructeur die mij alles degelijk uitlegde, een pace-car die ik moest volgen. Die eerste twee rondjes waren verschrikkelijk, had zelfs moeite om de pace-car in de outlap bij te houden………..schakelen links, sturen links. Was ik er maar nooit aan begonnen In de laatste 3 rondje begon ik wat te wennen aan de wagen, tempo van de pace-car……….kreeg wel vriendelijk te horen van de instructeur dat ik het iets “voorzichtiger” moest aanpakken. Mijn coordinatie met remmen en schakelen voor een bocht was een ramp, die bochten kwamen altijd net iets te vroeg Bleek met een wiel over het gras gereden te hebben………oei, heb ik dan toch Verschuur-genen in mijn bloed zitten?

 

De tweede stint, wederom met instructeur, ging als iets beter. Meer rust in mijn eigen lijf proberen te krijgen en secuurder luisteren. Er was een voorzichtige verbetering te constateren……maar nog ver verwijderd van hetgeen wat ikzelf in gedachte had. Damn, makkelijk is anders. Wat, ik kom me bewijzen op een circuit………..hard op de snufferd gaan was meer van toespassing.

 

De derde stint, met de eigenaar van de wagen als passagier, was al iets vertrouwder………….de wagen voelde nu vetrouwd aan, begon al het e.e.a. te herkennen op het circuit. Klinkt raar maar in die eerste twee stints zag ik altijd wel een baanpost staan in de Villeneuve maar wie het was………..geen idee. Tijdens die derde stint herkende ik dat het een van mijn VDHB-collaga’s was. Zo stilletjes aan kon ik enkele wagens bijhouden en zag het verkeer van achteren ook op tijd. Zo’n helm neemt toch heel wat zicht en bewegingsvrijheid weg.

 

Na de lunch was het tijd voor het laatste half uurtje. Moet eerlijk zijn dat ik het steeds na een rondje of 6 wel welletjes vond. Niet lichamelijk moe maar de kop zat vol In die eerste stint na de pauze wilde ik de baan op, echter de pit-exit was dicht. Reden was een oliespoor dat behandeld werd………er zijn toch enkele rare bewegingen gemaakt om mij duidelijk te maken dat ik moest stoppen. De term salon-piloot is dus van toepassing op mij In deze 4de stint ging het wel lekker…….tuurlijk nog steeds veel foutjes. Hier te laat, daar te vroeg en soms een twijffelgeval maar er begon al plezier te komen in het rijden. Het stuk eerste linkse tot en met de Bianchi is heerlijk om te rijden………..zag van te voren eigenlijk best wel op tegen de Sterrewachtbocht maar dat viel op racesnelheid (nou ja, mijn krabbers-tempo dan) best mee. Echter de sacrementshelling is een ander verhaal, door de chicane heen en heuvel op is lekker……….echter de knik bovenop is een ander verhaal. Denk dat ik voor die bult op zoek moet naar twee grotere kloten, het is en blijft een schrikmoment. New balls, please

 

Bij de Villeneuve, REA bocht, en de Ickx chicane kom ik steeds hetzelfde probleem tegen. Waar ligt nu dat punt waar ik moet beginnen met remmen, terugschakelen en insturen? Dat ging het ene rondje beter dan het andere. Het tempo begon erin te komen en hier en daar doemde er een tragere wagen op. Inhalen, dat is best eng op een circuit….eigenlijk is zo’n circuit veel te smal voor mij. Uiteindelijk toch een paar wagens kunnen passeren.

 

Tijdens de laatste stint lekker kunnen rijden, geconcentreerd met een glimlach rondgereden………komt het toch nog allemaal goed. Gelukkig geen bezoek gebracht aan de zandbak, spins of schuivers op deze dag. Er is nog een lange, zeer lange, weg te gaan voordat ik voor mezelf het idee heb dat ik aan een stuurtje kan duwen. Kwestie van veel rijtijd in de armen krijgen………en als het aan mij ligt, wederom in dat Kadettje.

 

Petter-Jan, collega-cursist Jeroen, Instructeurs en de andere Eranners, het was een mooie en geslaagde dag. Tot in 2006!

 

VDHB Racing, deel 3
Team lid: de gehele ploeg
Datum & Locatie: vanaf 19 mei 2002, Circuit Zolder
Evenement: Tourinc Cup en 24U van Zolder
Amusementswaarde deelnemer: n.v.t.
Amusementswaarde voor overige teamleden: zeer uniek

Als alles een beetje meezit qua kosten e.d. dan kunt u het URL-adres van deze pagina aantreffen op een supersnelle race-bolide. Indien het allemaal doorgaat dan kunt u vanaf 19 mei hier terecht voor meer informatie over dit unieke project in de belgische autosport.

VDHB Racing, deel 2
Team lid: Reijnders, Mark
Datum & Locatie: 7 maart 2002, Circuit Zolder
Evenement: Big Brother Toekandag
Amusementswaarde deelnemer: 10 / 10
Amusementswaarde voor overige teamleden: niet aanwezig

In de belgische Big Brother editie 2001 was een van de opdrachten om een bepaald bedrag te verzamelen voor een goed doel. De bewoners moesten dit geld inzamelen met hulp van buitenaf, het idee sloeg aan bij een aantal belcar mensen. Eind 2001 resulteerde dit in een veiling waarop mensen ritjes konden kopen in een racewagen, waarbij de opbrengst ten goede kwam van de vzw Toekan.

De webmaster greep deze kans met beide handen aan om een ritje te kopen bij Coast Racing. De gekochte rit was in een Porsche 993, uitvoeringsdatum nader te bepalen.

 

Op 7 maart 2002 was het zover, alle gelukkigen zakten af naar Circuit Zolder, echter in de dagen daarvoor kreeg ik de melding dat de wagen van Coast Racing niet raceklaar was. Kleine teleurstelling, maar ze maken het bij Coast Racing meer dan goed. Op een nader te noemen sponsordag mogen we alsnog ons ritje meemaken. 

 

Artikel

Klein stukje uit de krant

Aangezien ik al vrij had gevraagd voor deze dag, besloot ik om toch naar Circuit Zolder te gaan. Daar lopen toch altijd bekenden rond, m.a.w. een dagje circuit kan geen kwaad. De organisatie bleek nog behoefte te hebben aan een aantal vrijwilligers, aangezien ik toch daar was heb ik de handen maar uit de mouwen gestoken. Samen met een collega-marshal van een ander team hadden wij de verantwoording over de wagens van AD Sport. We moesten erop toezien dat iedereen zijn helm op had, verklaring van afstand had getekend en op de juiste manier was vastgesnoerd in de wagen. Piloten als Kurt Mollekens, Patrick Schreurs, Eric Geboers, Freddy Vanroey, Albert Vanierschot, Koen & Kris Wauters en nog vele andere piloten hebben menige belg het woord snelheid een andere dimensie meegegeven.

 

Als dank voor onze hulp mochten van de organisatie zelf ook een paar rondjes mee, mijn racedoop vond plaats in de nieuwe Renault Clio van Traxx Racing. Na mijn ritje in de Porsche zal ik een uitgebreid ervaringsgevoel hier plaatsen. Krijgt u ooit deze kans, meteen doen............wat een gevoel zeg. Smaakt naar meer!

 

VDHB Racing, deel 1
Team lid: Vandenholt, Bob
Datum & Locatie: Oktober 2001, Rallycross circuit Opgrimbie
Evenement: Opendeurdag
Amusementswaarde deelnemer: zie foto's!!!!!
Amusementswaarde voor overige teamleden: 10 / 10

Zoals het een echte ploegbaas betaamd gaat hij voorop in de strijd. Zo ook bij de allereerste VDHB Racing Experience. In 2001 mocht marshal team VDHB als nieuw lid Guy Vanderrijken begroeten. Guy is de gelukkige eigenaar van een rallycross-team, Boeba Racing, dat uitkomt in diverse regionale klassen.

Tijdens een van de eerste weekends op Circuit Zolder vertelde Guy dat er elk jaar een opendeurdag was op het rallycross circuit van Opgrimbie. Het leek hem wel leuk om een van onze teamleden te laten kennismaken met de rallycross. Guy's gedachten gingen uit naar onze ploegoverste Bob, de gedachten bleken wederzijds. Bob zag het al voor zich, eindelijk de kans om zijn verborgen talenten te ontplooien.

 

In de maanden voorafgaande aan de opendeur-dag was dit uiteraard meerdere malen een favoriet gespreksonderwerp. Het uiteindelijke verloop van deze dag was velen malen mooier dan we in al die gesprekken hadden kunnen vermoeden.

 

Op die mooie zondagmorgen in oktober togen we met hele team naar Opgrimbie, op deze dag zou men per klasse 3 heats rijden met een finale per klasse voor de beste opendeurdag rijders. Met een beetje geluk konden we Bob 4 keer in actie zien. Het werden er maar drie......................

 

Bob.jpg (18696 bytes)

Bob in zijn dagelijkse tenue, sinds kort ook te zien op TV Limburg.

vdhb013.jpg (38145 bytes)

Opperste concentratie voor de start van de eerste heat. 

Voor de start van de eerste heat sloegen de zenuwen toe bij Bob, meerdere malen zagen we hem de struiken opzoeken om die laatste spanningen te laten wegvloeien. Wij, als team, hadden ons opgesteld bij de eerste rechtse bocht van Opgrimbie. Achter deze grote zandbak zagen wij de start van de eerste manche. Bob kwam goed van zijn plek, en kon aanpikken. Echter samen met andere deelnemers zorgde hij ervoor dat een van de andere deelnemers over zijn kop ging. Een echt race ongeval, waar niemand schuld treft. Gevolg, code rood en een herstart. 

Bij de herstart is Bob wederom goed weg, het goede duurde tot de 4de bocht. Op een onnavolgbare wijze weet Bob de Fiesta van Boeba Racing op zijn kant te leggen. Dit tot grote hilariteit van het team en de speaker van het circuit, de welbekende JP Klinkers. Al vlug zien we Bob uit de wagen kruipen. U zult begrijpen dat we van de rest van deze manche niet veel hebben meegekregen. 

 

od17.jpg (14280 bytes) vdhb016.jpg (32627 bytes) od19.jpg (21821 bytes) vdhb011.jpg (44230 bytes)
Een dubbeltje op zijn kant. Deur open, op eigen kracht klimt hij uit de auto. Geholpen door onze collega's verlaat Bob het circuit. Als een echte held keert hij terug in de paddock.

De schade aan de Fiesta viel gelukkig mee, Guy was in staat om de de wagen te prepareren voor de 2e heat. Wederom een goede start, in dezelfde bocht maar nu één rondje later, laat Bob zien dat hij de kunst van het zandbak rijden onder de knie heeft. Een 360 graden spin maakt een einde aan alle aspiraties voor deze tweede heat. Muurvast staat de Fiesta in het zand.

Op naar Heat 3, met als doel de drie rondjes te voltooien. Tussen heat 2 en 3 prepareerde Guy de Fiesta op een wel heel bijzondere manier. Zonder dat Bob hier iets van merkte, werd er een alarm gemonteerd dat geschakeld was met de rem. M.a.w. op het moment dat Bob zou remmen, klonk er tevens een luid alarmsignaal. Tijdens de rit naar de opstelzone constateerde Bob dat er iets aan de hand was met de remmen. Het was echter te laat om dit "geluids-euvel" te verhelpen.

 

Tot genoegen van de speaker, reed Bob zijn drie rondjes uit. Op de foto's is te zien dat Bob ook de tijd had om zijn team te groeten langs de baan. Het was uiteindelijk een zeer geslaagde dag voor iedereen, Guy wil in 2002 wederom een van onze marshals laten meedoen. Wie het gelukkige slachtoffer is nog niet bekend. 

 

vdhb012.jpg (58234 bytes) vdhb014.jpg (45804 bytes) vdhb010.jpg (39450 bytes)
Op safari. De speciale groet naar zijn team Moe, maar voldaan. Bedankt Guy voor de mooie dag.

 

Wat kunt u verwachten in de toekomst?

Boeba racing is bezig met de opbouw van een TEAM VDHB rallycross wagen. Dat klinkt spectaculair, en dat zal het worden ook. Zodra er meer nieuws is, dan zal dat hier vermeld staan.